söndag 10 april 2016

Makt - Fältstudie/Upptäcktsfärd för att hitta maktmönster i offentlig miljö

Under handledningen i torsdags, 7/4, fick jag förslaget att jag kunde utforska alternativa vägar som alltså inte följer de mönster som omedvetet har makt att styra vårt rörelsemönster. Kanske kunde jag till och med prova på parkour? Det nappade jag på så när jag upptäckte att det under vetenskapsfestivalen i nästa helg kommer bjudas tillfälle att testa på parkour så kändes det som ödet, haha! Jag tänker att jag ska testa i alla fall.

Men för att hitta alternativa vägar så tänkte jag att det kunde vara värt att först identifiera de vanliga vägarna som mönstren styr oss till att gå på. Därför var jag igår på upptäcktsfärd i närområdet med min kamera i högsta hugg. Här kommer bilder på en del av det jag hittade.



Dessa båda bilder visar samma gata men åt olika håll. Den nylagda asfalten som bildar ett långt rakt streck likt en trottoar verkar också tolkas som en trottoar av vissa även fast den på den högra bilden klart och tydligt sträcker sig rakt över gatan, en väldigt opraktiskt trottoar så att säga. Ett exempel: Två motorcyklister stannar till för att tjöta lite innan de skiljs åt. Men de stannar mitt i gatan precis vid den nya asfaltering (höger bild) och står där några minuter. Det är verkligen inte förnuftet som styr här. Kan det möjligtvis då vara asfaltsmönstret?


Den där lilla grå elstationen i mitten? Jag har aldrig lagt märke till den fastän den är mittemot min fönster(fortfarande samma gata som föregående två bilder). Varför? Nu syns den ju eftersom att jag har fokuserat min kamera på den men någonting är det som gör att den inte syns. Färgen? den sammanhängande mörka trottoardelen som inte går in hela vägen till huset och på så sätt säger att den inte är viktig? Kanske att den är liknande färg som den ljusa trottoaren?


Jag skulle ner mot bilarna till höger, vettigt att gena, eller hur? Men det tog emot lite särskilt som där inte var någon stig som visade att fler hade genat innan mig.



Det här vara det mest tydliga mönstret på hela promenaden. Jag kom från vänster i bilden och tänkte svänga in här. Gången tog slut som en återvändsgränd och därför vände jag för att ta nästa gång in till området. Hallå eller? Det är ju inte svårt att gå på gräset och det tar heller ingen skada av att en person går på det en gång. Jag är styrd! Ack denna makt som mönstret utövar!

Gång som möjligtvis kommer från en gammal upptrampad genväg? Undrar om det skulle kunna ha ett samband med att det är precis vid en skola. Att ungas omedvetna inte har snappat upp mönstren lika tydligt än. Fast en genväg som blir en stig tyder på att ett mönstren följs. Följ strömmen liksom. Men lite mer fritt är det kanske ändå.


En något anonym entré. Kan det vara för att kullerstenarna ligger i en rad som går utmed huskroppen istället för att vara riktat i rader som går inåt mot huset? Jämför med denna bilden:


Mycket tydligare tycker jag.


Bortglömd plats till höger, trottoaren leder förbi.


Jag har en fundering kring bänkar. De styr verkligen åt vilket håll den sittande ska titta åt och alltså bestämmer den vad vi ska se. Men vad är då bakom bänken, det som inte är meningen att det ska ses. Vad är det som hamnar i antifokus?

Det var gårdagens iakttagelser. Om du har orkat läsa såhär långt så får du nu en belöning! Här kommer bilder på några djur som jag träffade igår. (Ekorren kom så nära som 10 centimeter ifrån mig, wow! Den luktade lite kanin)







Bääää!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar