tisdag 12 april 2016

Tankar om maktmönster

Jag tänker mig att jag ska försöka få tag i de personer som arbetar med stadsplanering och fråga lite saker för jag har blivit nyfiken på tankarna som leder fram till att den offentliga miljön ser ut som den gör. Jag är väldigt intresserad om hur de tänker kring psykologiska aspekter alltså exakt den makt omgivningen utövar på invånarna. Jag tror att det finns massa tankar om hur praktiska aspekter men psykologiska finns kanske inte i samma utsträckning? Fast vad vet jag? Det har gjort mig nyfiken i alla fall. Var hittar jag dessa personer?

I förra inlägget skrev jag om bänkar och hur de styr fokus och också antifokus. Antifokuset är det som jag vill sätta i fokus för mitt skapande (tänker jag nu i alla fall). Det handlar inte enbart om synen och vyer utan också bland annat känsel. Ett exempel: Trottoarer och gångar markerar ofta att du inte ska på gräset (med vissa undantag förstås). Där går du miste om känslan av att gå på gräset, både med skor och barfota. Och får du inte gå på gräset så kommer du knappast åt att lukta på blommorna, alltså går du miste om en luktsensation.

Vad jag upptäcker nu är att jag romantiserar naturen oerhört mycket. Jag behöver nog lite hjälp att hitta saker som vi går miste om som inte har med naturen att göra. Det som är skapat av människohand. Och då både fula och fina, neutrala, äckliga (plus alla övriga adjektiv du kan komma på) saker.

Jag funderar på att skapa något slags upplevelserum där jag har samlat dessa antifokus och på så sätt gör dem till synliga ting. Troligtvis vill jag att verket ska kunna stimuleras flera olika sinnen.

Jag började att göra lite låtsasgräs i form av fotspår som skulle kunna fungera att gå på i verket. Fotspår kan i och för sig såklart styra exakt var du går men jag tänker att om fotspåren går hejvilt åt alla håll och kanter så kan det troligtvis bättre symbolisera alternativa vägar än vad en hel gräsplätt skulle göra. Fastän en hel gräsplätt ger fler alternativa vägar. Bild! (har inte kommit så långt... hur kan jag få till en riktig gräskänsla? garn och många knutar funkar halvbra...)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar