tisdag 19 april 2016

Maktelimaktmakt inför tredje handledningen

Jag har kommit på en sak! Jag ville ända från början av kursen gå in med tanken om att makt inte behöver betyda maktmissbruk, vilket jag lätt annars gör. Samhället rasar, Alla är egoistiska svin!!! Typ sånt där. Och det som jag tänkte senast var att fokusera på bortglömda platser som någon har tagit makten att vända oss ifrån. Och på så vis berör jag ju ämnet maktmissbruk, vilket jag inte är så sugen på. Min nya idé handlar om att människor är flockdjur och det är därför vi följer trottoarer och de maktmönster jag har pratat om innan. Flockdjur följer efter och härmar varandra.Vad jag menar är att trottoarkanten på så sätt blir en tydlig markör för hur flocken rör sig och hur jag i min tur kan röra mig för att passa in . Jag vill alltså rikta in mig på att visa varför vi följer mönstren istället för vad vi hittar när vi bryter mönstret.

Japp! Jag tänker då att följa stigen/trottoaren är ett grundläggande mänskligt beteende och att det då går tillbaka långt i tiden, t.ex. till stenåldern. Jag vill likställa grottmänniskan med den moderna människan i detta avseende. Grottmänniskan har en stig och den moderna människan har en trottoar. Jag vill att dessa ska kunna röra sig över gränserna så att det syns att det är samma sak bara mer sofistikerat i den moderna världen. Här kommer en video över hur jag har tänkt och vad jag har provat så kanske mitt svammel blir lite lättare att förstå:


Principen är att ena halvan av snurrmaskinen ska vara storstad medan andra halvan är skog/natur. Dessa miljöer ska vara fasta och det enda som ska snurra är figurerna som alltså då ska verka gå på ömsom en stig, ömsom en trottoar (eftersom de passerar både trottoar och stig i snurren). Figurerna ska jag göra av lera och måla med antingen poscapennor eller vanlig akrylfärg. Figuren och den påbörjade figuren som ser ut som en korv gjorde jag så att de kunde träs över de spelpjäser som jag i videon sprätter iväg. Men egentligen behövs ju inte spelpjäserna alls så jag ska göra lerfigurer som är fristående istället har jag bestämt mig för. Då blir de också lättare att forma och kan få roligare former. Korvformen är ju inte jättekul liksom;P Ett problem som jag tänker på är ljudet, det skramlar ganska mycket och på en utställning är det mest av allt störande och jag vill inte heller att det ska vara en del av upplevelsen av konstverket. jag tänker att jag ska kapsla in den på något sätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar