onsdag 27 april 2016

Makt: inför fjärde handledningen

Från förra handledningen fick jag tipset om att jag skulle arbeta i tyg istället för lera vilket jag då inte alls kände mig pepp på men efter några dagars funderande började det kännas som en riktigt bra idé. Tyg är mjukare och blir på något sätt mer mänskligt och det är just det jag vill åt har jag kommit på. Det är grundläggande mänskligt att följa sin flock. Den tanken har jag inte riktigt kommit åt innan även fast den låg och gnagde redan innan dess. Det är tack vare Maja, när hon sa att i samband med det ljud som maskinen avger så blir det något robotliknande i att följa den förutbestämda stigen, som det gick upp för mig att det beteende jag vill visa är så långt ifrån robot som det går. Min tanke är att människor följer varandra för att det finns en interaktion och ett ömsesidigt beroende människor emellan. Robotar följer egentligen inte varandra utan de agerar oberoende av varandra, alltså endast i enlighet med hur de är programmerade. Eftersom de kan programmeras på samma sätt kan de dock tyckas härma varandra. Men detta leder till att  jag fortfarande måste försöka dämpa det mekaniska ljudet i maskinen.

Nånstans vill jag nog uttrycka att det inte alltid är nödvändigt eller mer rätt/värt att bryta mönster som vi följer än att inordna sig i flockdjurskulturen och följa med i mönstret. Att hitta alternativa vägar och bryta mönster bara för sakens skull känner jag själv är något som finns överallt runt omkring mig. Men stundtals känner jag att jag inte alls vill och orkar vara den personen som revolutionerande bryter sig ut genom murar och skapar nya synsätt (inte för att jag lyckas göra det för den delen, hehe, men det känns som att det finns en strävan efter det i mig. Och då särskilt kopplat till konsten.). Och jag vill lyfta fram det som ett alternativ tror jag. Filosoferande, filosoferande... Dags att gå vidare till mer handgripliga saker som exempelvis det som fysiskt har kommit ur mina händer:

En modern människa och en grottmänniska gjorda som fingerdockor som träs ovanpå spelpjäserna i spelet.


Jag känner också att jag måste börja med att göra landskap som figurerna rör sig i. Jag vill kunna göra både kantiga och mjuka former så jag funderar på papier mache eller kanske hönsnät som stomme. Det vill jag sen täcka med tyg så att hela verket blir i tyg. Det känns som en kul kontrast mot den hårda maskinen som snurrar runt figurerna, vilket kanske leder betraktaren in på en tank om mänskligt vs. robotliknande. Jag tänker också att i mitten av spelplanen, alltså den delen som snurrar med figurerna ska ha en liten, liten damm i mitten där vattnet får symbolisera något grundläggande (och så får det vara en grund damm, hehe (döm mig inte allt för hårt för min dåliga humor)). Det kanske får vara någon plastskål eller ett glasfat som får hålla vattnet som jag monterar på spelet på något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar